همت بلند یک بانوی مسجدی اهل بروجرد/از تولید اشتغال برای زنان تا مرمت مسجد
همت بلند يک بانوي مسجدي اهل بروجرد/از توليد اشتغال براي زنان تا مرمت مسجد

همت بلند یک بانوی مسجدی اهل بروجرد/از تولید اشتغال برای زنان تا مرمت مسجد

«زهرا گودرزي» بانوي عضو در کانون عاشوراييان بروجرد با فعاليت‌ در عرصه‌هاي مختلف علاوه بر اينکه براي بانوان روستايي توليد اشتغال کرد، با حضور در امور خيريه زينه مرمت يک مسجد را نيز فراهم آورد.
شناسه خبر : 34504 تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۳:۴۹

«زهرا گودرزی» مدیر خواهران کانون فرهنگی هنری عاشوراییان شهرستان بروجرد، از فعالان فرهنگی شهرستان بروجرد که در روستای برده سره این شهرستان زندگی می کند، در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای )فهما(، اظهار داشت: از سال 88 برحسب وظیفه فعالیت های فرهنگی را از سطح روستا و در مسجد آغاز کردم.

وی که مادر دو فرزند 14 ساله و 7 ساله است، افزود: در روزهای نخست فعالیت فرهنگی ، برنامه های قرآنی و فرهنگی در مسجد را مدیریت می کردم و برای کودکان و نوجوانان برنامه های آموزشی را برنامه ریزی و اجرایی  می شد.

گودرزی ادامه داد: با راه اندازی کانون فرهنگی هنری مسجد، ظرفیتی فرهنگی به توانمندی های روستا افزوده شد که تلاش شد از این ظرفیت برای ارتقای برنامه های فرهنگی و هنر ی روستا بهره گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: با همفکری بانوان فعال روستا چون گروه های جهادی، بسیج خواهران، با توجه به ظرفیت ایجاد شده تلاش در حوزه های فرهنگی منطقه نیز برنامه ریزی شود.

گودرزی ابراز کرد: در گام های نخست در راستای شناسایی نیازمندان و اقشار آسیب پذیر تلاش کردیم و با تهیه بانک اطلاعاتی از نیازمندان روستای خود و منطقه، در ابتدا با مشارکت خیرین از این افراد حمایت می شد.

وی افزود: در گام های بعد به این فکر افتادیم که با توانمند سازی این افراد می توانیم از این ظرفیت در راستای رونق تولید واشتغال بهره گیرم و از طرفی دغدغه همیشگی جذب حمایت خیرین کمتر می شود.

توانمند سازی نیازمندان با ارائه آموزش های رایگان

گودرزی افزود: با همفکری بانوان فعال در روستا در راستای برگزاری دوره های کارآفرینی، اشتغالزایی، برنامه های فرهنگی وهنری و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ دینی تلاش شد.

این بانوی فعال فرهنگی بیان کرد: دوره های آموزشی با مشارکت فنی و حرفه ای در روستا برگزار شد و تلاش شد تا بانوان بی سرپرست و بدسرپرست به شرکت در این دوره ترغیب شوند.

توانمندسازي و اشتغال‌زايي براي بانوان به همت کانون فرهنگي هنري عاشوراييان بروجرد

وی افزود: پس از پایان دوره با توجه به سختی های دریافت تسهیلات بانکی با هم اندیشی بانوان فعال فرهنگی، صندوق قرص الحسنه روستایی راه اندازی شد و تلاش شد با رضایت اعضاء تسهیلات این صندوق در گام های نخست برای ایجاد اشتغال برای بانوان بدسرپرست و بی سرپرست شرکت کننده در دوره های آموزشی، در اختیار این افراد قرار گیرد.

گودرزی افزود: تا راه اندازی اشتغال خانگی برای این افراد چون خیاطی، چرم دوزی، بافندگی، راه اندازی کارگاه ترشیجات، پرورش قارچ و... در کنار این افراد بودیم و برای حمایت از اشتغال آنان در راستای رونق بازار کار آنها هم در حد توان مشارکت داریم.

راه اندازی کارگاه خیاطی برای بانوان نیازمند

وی با بیان اینکه 45 بانوی مستقر در روستای برده سرده در دوره آموزشی خیاطی نارک دوزی شرکت کردند، افزود: با توجه به ظرفیت ایجاد شده یک کارگاه خیاطی در روستا ایجاد شده و تعداد زیادی از این افراد در این کارگاه مشغول به کار هستند و از مناطق مختلف سفارش کار دارند.

گودرزی افزود: همچنین دوره های آموزشی ویژه کشاورزی برای بانوان روستا برگزار شد و در سایه این دوره های آموزشی بانوان به کشت انواع محصولات علاقمند شده و در این حوزه هم اشتغالزایی خوبی ایجاد شد.

ایجاد اشتغال در حوزه کشت صیفی جات برای بانوان نیازمند

وی تصریح کرد: در قالب دوره های آموزشی کشت صیفی جات به بانوان روستایی آموزش داده شد و برای رونق این کار از طریق صندوق خانگی از افراد علاقمند به فعالیت در این حوزه هم حمایت شد.

گودرزی با اشاره به وجود پتانسیل های مختلف در مناطق روستایی، افزود: حمایت خیرن و افراد توانمند می تواند بستر اشتغال روستائیان و بهبود معیشت این افراد باشد.

وی خاطرنشان کرد: توانمند سازی مهم ترین گام در دستگیری از نیازمندان است و باید با ارائه آموزش و حمایت از اشتغال این افراد به جنگ با فقر و بیکاری رفت.

 

اهدای جهیزیه به نوعروسان نیازمند روستا

این بانوی فعال فرهنگی افزود: همچنین با جذب مشارکت خیرین به صورت ماهانه و مناسبتی از خانواده های نیازمند شناسایی شده حمایت مالی و معیشتی می شود.

وی بیان کرد: همچنین دو مورد کمک جهیزیه با همکاری بانوان و خیران تهیه و در به نوعروسان خانواده های نیازمند روستای برده سره اهداء شد.

گودرزی خاطرنشان کرد: تهیه سیسمونی نوزارد، تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان، کمک های معیشتی از دیگر اقدامان بانوان فعال فرهنگی این روستاست.

وی با اشاره به سرکشی های انجام شده از مدرسه های این بخش، افزود: بخاری های فرسوده مدارس با کمک گروه جهادی خواهران تهیه و به مدرسه اهداء شده است.

گودرزی افزود: مرکز پیش دبستانی مستقر در روستای برده سره هم با مشکل گاز کشی مواجه بود که با جذب کمک خیرین گاز کشی شد.

ارائه آموزش به دانش آموزان بازمانده از تحصیل با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد

این بانوی فعال فرهنگی با اشاره به برنامه های مختلف دینی و فرهنگی بانوان جهادگر این روستا، ادامه داد: با کمک گروه جهادی روستا و با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد دانش آموزان بازمانده از تحصیل شناسایی و در راستای آموزش و توانمند سازی به این دانش آموزان اقدام شده است.

وی افزود: در این راستا هر کدام از دانش آموزان بازمانده از تحصیل و فرزندان طلاق که کسی برای رسیدگی به درس خواندن نداشتند، شناسایی و هر دانش آموزان تحویل یک بانوی جهادگر شده است.

گودرزی افزود: همچنین با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد، کلاس های آموزشی قرآنی، احکام، کمک آموزشی چون دوره های آموزشی زبان انگلیس، ریاضی و... برای عموم کودکان و نوجوانان علاقمند در مسجد برگزار می شود.

تعمییر و مرمت مسجد با حمایت خیرین

وی با بیان اینکه مسجد روستای برده سره معماری قدیمی دارد، افزود: با کمک امام جمعه شهر اشترینان و جذب حمایت خیرین این مسجد بازسازی شد.

گودرزی افزود: با مشارکت اهالی روستا در بنایی و کارگری، بالغ بر 50 میلیون تومان طی سال 1399 برای بازسازی مسجد روستا هزینه شد.

وی خاطرنشان کرد: برای حفظ معماری اسلامی مسجد، معمارانی از استان اصفهان جذ شد و کاشی ها و سنگ های مرغوب و مناسبت تهیه شد.

این بانوی فعال فرهنگی اظهار کرد: همچنین با مشارکت بانوان روستا،پارچه های مناسب خریداری و پرده های مسجد نوسازی شد.

وی با بیان اینکه فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد با همکاری پایگاه مقاومت بسیج انجام می شود، اذعان داشت: طی دو سال پایگاه  الگوی بسیج معرفی شده ایم.

گودرزی افزود: در حوزه فعالیت های اجتماعی وفرهنگی به منطقه اشراف کامل داریم و با شناسایی محرومان و نیازمندان تیم های کمک رسان و خیرین برای دستیگری از نیازمندان تشکیل شده تسن.

این بانوی جهادی گر ابراز کرد: هم اکنون با مشارکت خیرین به صورت مستمر از 12 خانواده نیازمندان روستای برده سره حمایت می شود.

وی با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی، افزود: دوره های آموزشی در راستای آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان در مسجد برگزار می شود.

گودرزی اعتیاد را مهم ترین معضل اجتماعی در مناطق روستایی خواند و خاطرنشان کرد: شناسایی معتادین و معرفی این افراد به کمپ های ترک اعتیاد از برنامه هایی که در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی پیگیری شده است.

محوریت مسجد در مقابله با کرونا

گودرزی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و فعالیت های مسجد محور در راستای مقابله بابیماری کرونا، افزود: کمک های مومنانه چشم گیری در مسجد انجام شده است.

زهرا گودرزی» 35 ساله است و از 14 سالگی ازدواج کرده است، وی مادر دو فرزند دختر است که به تازگی دختر 14 ساله خود را هم عروس کرده و در کنار وظایف خطیر همسرداری، مادری،  خانه داری و مشقت های زندگی روستایی چون کشاورزی و .... در حوزه فرهنگی و فعالیت های جهادی پیشتاز است.

وی دوران تحصیلات خود را تا اول دبیرستان گذارنده و پس از ازدواج به دلیل علاقه به تحصیل از طریق آموزش های مربوط به  بزرگسالان ادامه تحصیل داده است.

وی در خصوص زندگی خود می گوید، الحمدالله همسرم همیشه در فعالیت های مربوط به خانه، مسجد، گروه های جهادی همراه و پشتیبانم بوده است.

گودرزی با اشاره به مشقات های رفت وآمد به شهرستان بروجرد و روستاهای اطراف، افزود: همسرم پشتوانه محکم من در این مسیر هستند و برای رفت و آمدهای مختلف و جذب خیرین همراه من هستند.

این بانوی فعال فرهنگی اظهار کرد: گاهی برخی برنامه ها را در منزل و با حضور دیگر بانوان انجام می دهیم.