نقش زنان در جامعه امروز در دو عرصه خانواده و اجتماع موثر و سازنده است
نقش زنان در جامعه امروز در دو عرصه خانواده و اجتماع موثر و سازنده است
کانون فرهنگی هنری امام المسلمین

نقش زنان در جامعه امروز در دو عرصه خانواده و اجتماع موثر و سازنده است

فعاليت زنان در خانواده چون تربيت فرزندان و حفظ کيان خانواده، هويت بخش زندگي اجتماعي است
شناسه خبر : 34626 تاریخ انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۴:۱۱

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای )فهما)، زن واژه زیبای آفرینش است و درهمه عصرها و دوره ها نقشی موثر و بی بدیل در خانواده داشت است.

امروزه با گسترش جوامع و اهمیت توسعه روابط اجتماعی، مشاهده می شود که زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه علاوه بروظایف خود در خانواده چون تربیت و سلامت روحی، روانی و جسمی فرزند، همسر در جامعه هم نقش مهم و تاثیرگذار دارند.

با توجه به اینکه خانواده نخستین جامعه است و می توان این جامعه کوچک را رکن بنیادین اجتماع بشری شمرد، نقش بنیادین زنان بیشتر نمایان می شود.

چراکه به گواه تاریخ  نهاد مقدس خانواده مهم ترین نقش را در پویایی و حفظ سلامت جامعه دارد و تحقق جامعه سالم نیازمند نقش‌آفرینی سازنده زنان در خانواده است.

فعالیت زنان در خانواده چون تربیت فرزندان و حفظ کیان خانواده، هویت بخش زندگی اجتماعی است و در پی نبودن عنصری چون تربیت صحیح و کیان خانواده است که تلاش‌های فردی و اجتماعی بی‌ثمر و نافرجام خواهد ماند.

« حوا خرمی»  مدیرکانون فرهنگی هنری امام المسلمین شهرستان پلدختر، در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای )فهما  با بیان اینکه از سال ۹۲باتاسیس کانون فرهنگی مساجد فعالیت فرهنگ خود را آغاز نموده ام، افزود:فعالیت در مسجد و عرصه فرهنگی را تکلیف خود می دانم و در این راستا فعالیت جهادی دارم.

وی افزود: راه اندازی کانون فرهنگی هنری از نظر من ایجاد فرصت و ظرفیتی برای رونق مساجد است و می تواند در جذب اقشار مختلف بویژه نسل جوان و نوجوانان در مساجد موثر باشد.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام المسلمین شهرستان پلدختر، ادامه داد: در کانون فرهنگی هنری مسجد تلاش می شود با شناسایی آسیب های محله و منطقه و بهره گیری از هم فکری افراد توانمند و نخبگان روستا در راستای توانمند سازی و مقابله با آسیب ها تلاش شود.

وی افزود: همچنین تلاش می شود با برنامه ریزی مناسب از فرصت کانون فرهنگی هنری مسجد، برای آگاهی بخشی نسبت به توطئه های دشمنان و تقویت و ترویج فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

خرمی با اشاره به توطئه های فرهنگی دشمنان، افزود: امروزدشمنان در قالب توطئه های مختلف برای به انحراف کشاندن نسل جوان و نوجوان تلاش می کند و نوع پوشش و حتی سبک زندگی برخی از جوانان و نوجوانان هشداری نسبت به اهمیت مقابله با توطئه های دشمنان است.

آگاهی بخشی مهم ترین گام در راستای مقابله با توطئه های دشمنان است

وی ادامه داد: من به عنوان مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد، تلاش می کنم با بهره گیری از ظرفیت همفکری و یاری افراد توانمند و نخبه جهت آگاهی بخشی به خانواده ها در گام نخست و پس از آن جوانان و نوجوانان، نسبت به توطئه های دشمنان آگاه شوند.

خرمی تصریح کرد:  مهم ترین دغدغه من به عنوان مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد این است که  بتوانم  در راستای احیای کارکردها مساجد و همچنین آگاهی بخشی به مردم قدم بردارم.

وی با بیان اینکه برخی پوشش های نسل جوان و نوجوان فرسنگ ها از تربیت اسلامی فاصله گرفته است، افزود: تلاش می شود علاوه بر فعالیت های دینی و قرآنی، در حوزه های چون ترویج و نهادینه سازی ارزش های دینی، آگاهی بخشی و روشنگیری نسبت به توطئه های دشمنان در کانون فرهنگی هنری مسجد فعالیت شود.

خرمی با گرامیداشت سالروز میلاد باسعادت یگانه دخت نبی مکرم اسلام(ص)، افزود: ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی فاطمی مهم ترین گام در راستای توانمند سازی زنان نسبت به توطئه های دشمنان و اشاعه ارزش های دینی و مذهبی است.

این مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد با اشاره به نقش موثر زنان در خانواده و جامعه، بیان کرد: زنان به عنوان نیمی ازجمعیت جامعه نقش بسیارمهم وحیاتی درسلامت روانی جامعه وخانواده دارد.

وی افزود: زنان علاوه بر نقش های تربیتی در خانواده، در امور مربوط به جامعه هم نقشی موثر و پر رنگ دارند.

نقش زن در خانواده، هدف توطئه های فرهنگی دشمنان است

خرمی با بیان اینکه امروز جایگان زنان مورد هجمه دشمنان قرار دارد، افزود: امروز نقش زن در خانواده مورد هدف هجمه های دشمنان قرار دارد.

وی تصریح کرد: امروزه هدف دشمن ونوک نیزه ی دشمن سمت جایگاه زن در خانواده قرار گرفته است و دشمن در قالب توطئه های مختلف تلاش می کند این نقش مهم و حیاتی را متزلزل کند.

مدیرکانون فرهنگی هنری امام المسلمین شهرستان پلدختر، بیان کرد: دشمنان تلاش می کند نقش تربیتی موثر و انسان ساز زن را از او بگیرد و با این نیرنگ زنان را به سمت فعالیت های اقتصادی و ابزار سازی از زن سوق می دهد.

وی با بیان اینکه در دین اسلام به همه نیازهای اجتماعی به خوبی پاسخ داده شده است، افزود: نظام مقدس اسلامی ثابت کرد، زنان میتوانند با حفظ جایگاه مهم وموثر خود در خانواده با رعایت عفاف و حجاب در عرصه فعالیت اجتماعی هم بدرخشند و به خوبی نقش موثرخود را ایفا کنند.

خرمی با بیان اشاره به اهمیت نقش مادری زنان، افزود: کانون خانواده باوجودمحبت وعشق مادرگرم می شودتمام اهل خانه احساس امنیت می کنیدمثل اعضای بدن که هرکدام ازکاربیفتن اعضای دیگردردمیکشن وبه کندی کارمیکنندمادر نیزدرخانواده اینگونه است.

وی با اشاره به اینکه امروز دشمن تلاش می کند زنان را از مادر بودن و پذیرش  وظیفه همسرداری دور کند، افزود: این توطئه دشمنان برای از بین بردن کانون خانواده و ترویج فساد در جامعه است.

این مدیرکانون فرهنگی هنری مسجد که به عنوان کارمند در یکی از سازمان های دولتی هم مشغول به کار است، ابراز کرد: به عنوان یک زن در ابتدا وظایف زن بودن رادرخانه چون همسرداری،فرزندداری انجام میدهم و پس ازآن عنوان یک زن فعال فرهنگی درعرصه مسجد وجامعه فعالیت می کنم و با یاری همسرم تلاش می کنم در دو عرصه خانواده و اجتماع حضوری موثر داشته باشم.

خرمی خاطرنشان کرد: بهترین اسوه برای زنان عالم بویژه زنان مسلمان سبک زندگی و سیره حضرت فاطمه زهرا (س) است وما باید ایشان را الگویی برای زندگی خودو فرزندانمان قراردهیم آن حضرت سراسرزندگیش حجب وحیاوعفت وصبوری بود.

با توجه به  دو نقش اصلی زن یعنی همسری و مادری توجه و تأثیر به سزایی که زن در جامعه و خانواده می تواند داشته باشند، باید زمینه‌ای ایجاد شود که نهاد خانواده و رکن اساسی آن یعنی زن جایگاه واقعی خود را در جامعه حفظ کند و در جهت مثبت حرکت کند. و تحقق این مهم نیازمند اجرای برنامه های حمایتی از زنان چه در عرصه خانواده و چه در عرصه فعالیت های اجتماع محور است.