رویداد فهما بستر ساماندهی فعالیت های کانون های مساجد شد
رويداد فهما بستر ساماندهي فعاليت هاي کانون هاي مساجد شد
رابط کانون های فرهنگی هنری شهرستان پلدختر:

رویداد فهما بستر ساماندهی فعالیت های کانون های مساجد شد

کاظمي رواق هاي نور و همدلي را نقطه قوت رويداد ملي فهما 1400 دانست و افزود: رويداد فهما نقش مهمي درساماندهي فعاليت هاي کانون هاي فرهنگي هنري مساجد دارد.
شناسه خبر : 35417 تاریخ انتشار : ۲ اسفند ۱۴۰۰ زمان انتشار : ۱۲:۴۰

حجت الاسلام «سید مسلم کاظمی» در گفت و گو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، اظهار داشت: فهما باعث نظم و ساماندهی برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد شد.

مدیرکانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) شهرستان دورود و رابط کانون های فرهنگی هنری شهرستان پلدختر، افزود: همچنین ثبت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد و ارزیابی این فعالیت ها در رویداد ملی فهما باعث می شود، کانونهای فعال از بقیه جدا شوند.

وی  با بیان اینکه ملی فهما به واقع بستر ظرفیت سنجی کانون های فرهنگی هنری مساجد است، ادامه داد: کانون های فرهنگی مساجد نقش مهمی در رونق مساجد و احیای فعالیت های مسجد محور باشند.

حجت الاسلام کاظمی با اشاره به نقاط قوت متعدد رویداد ملی فهما، افزود: رواق نور و همدلی را می توان نقاط قوت رویداد ملی فهما 1400 دانست.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای رونق فعالیت کانون های فرهنگی هنری شهرستان پلدختر، افزود: در این دوره غیر از طرح های سامانه از جمله صدای کتاب و شنبه های کتاب و....  طرح های کتابخوانی مناسبتی در طول سال در سطح شهرداشته باشیم که الحمدالله خیلی هم موفق بوده است.

حجت الاسلام کاظمی ابراز کرد: امتیاز ۱۰۵۹۰کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) بالغ بر 10 هزار و 590 امتیاز در رویداد ملی فهما کسب کرده است.  

مدیرکانون فرهنگی هنری صاحب الزمان (عج) شهرستان پلدختر، اظهار کرد: کانون فرهنگی هنری صاحب الزمان(عج) هفتم مرداد ماه 1385 راه اندازی شده است و هم اکنون بیش از 307 نفر عضو فعال دارد.

وی که به عنوان رابط کانون برتر رویداد ملی فهما و شایسته تقدیر معرفی شده است، اظهار کرد: در حوزه رابطین بیشتر برنامه آموزش و ساماندهی رو داشته ایم.

رابط کانون های فرهنگی هنری شهرستان پلدختر، اظهار کرد: در حوزه رابطین برای سال آینده تلاش می شود، کانون های فرهنگی هنری شهرستان به صورت عملی کار بکنند که فعالیتشان در محله های شهر و هر روستا که کانون فعال داشته باشند کاملا مشهود باشد.

رویداد ملی فهما مخفف عبارت فرهنگی، هنری مساجد ایران است؛ کلید این طرح خورده شده است و بستر آن سامانه بچه های مسجد است.

در این طرح که با هدف ایجاد شبکه ملی بین کانون های مساجد کشور ایجاد شده است، فعالیت کانون های مساجد سراسر کشور ثبت می شود؛ براساس امتیازی که به این فعالیت ها داده خواهد شد،پایتخت ملی فهما همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) اعلام می شود؛ همچنین یک استان برتر، یک شهرستان برتر، یک روستای برتر و 18 باب کانون فرهنگی و هنری برتر در بستر رویداد ملی فهما تعیین می شود.

رویداد ملی فهما بستری برای رقابت سالم بین کانون های مساجد ایجاد می کند و همین رویداد شبکه ملی بین کانون های مساجد در کشور را فراهم کرده است.

ارزیابی و رتبه بندی کانون های مساجد براساس هشت شاخص تعیین شده در این سامانه انجام می شود که شامل ارتقای فعالیت های قرآنی، شبکه سازی و ساماندهی، ارتقای فعالیت های هنری و ادبی کانون ها، ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی، غنی سازی اوقات فراغت، پاسداشت مناسبت ها و برنامه های ملی و مذهبی، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نوآوری به عنوان شاخص های مربوطه معرفی شده است.

گفتنی است، در طول سال برنامه های متعددی در کانون های مساجد استان اجرا می شود که می توان به اجرای طرح تلاوت نور اشاره کرد در این طرح در نمازهای مغرب و عشاء تفسیر آیات قرآنی از سوی امام جماعت انجام می شود؛ همچنین طرح شنبه های کتاب از امسال در مساجد آغاز شده است که در این طرح یک کتاب از سوی امام جماعت معرفی می شود.

برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان، تفسیرکوتاه، تشکیل گروه سرود و گروه های تئاتر مردمی بچه های مساجد از دیگر برنامه های موجود در کانون های مساجد است.

برنامه های کانون های فرهنگی هنری کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد ثبت و در قالب رویداد ملی فهما مورد ارزیابی قرار می گیرند.