توانمند سازی بانوان از شاخص های فعالیت کانون فرهنگی هنری تخصصی بانوان است
توانمند سازي بانوان از شاخص هاي فعاليت کانون فرهنگي هنري تخصصي بانوان است
مدیرکانون فرهنگی هنری حسین بن روح(ع) شهرستان بروجرد:

توانمند سازی بانوان از شاخص های فعالیت کانون فرهنگی هنری تخصصی بانوان است

کانون فرهنگي هنري حسين بن روح(ع) شهرستان بروجرد از کانون هاي تخصصي خواهران فعال استان لرستان و شهرستان بروجرد است که با برگزاري دوره هاي آموزشي توانمند سازي در راستاي حمايت از اشتغال و خانواده تلاش مي کند.
شناسه خبر : 54088 تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۲:۴۲

به گزارش روابط عمومی ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان، بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه همواره نقش مهمی در عرصه های مختلف اجتماعی داشته اند و در طول فعالیت های مسجد محور از بدو تاسیس مساجد بانوان سهم مهمی در فعالیت های مسجد محور داشته اند.

در طول دوران دفاع مقدس بانوان با حضور در مساجد نقش مهمی در فعالیت های مسجد محور داشته اند و پس از انقلاب بانوان با حضور در مساجد نقش مهمی در فعالیت های دینی، فرهنگی و اجتماعی داشته اند.

با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران بستری برای تقویت فعالیت های بانوان در مساجد و محلات فراهم شده است.

این روزها کانون فرهنگی هنری تخصصی حسین بن روح (ع) در روستای جهان آباد شهرستان بروجرد،  آستین همت را بالا زده و برای تقویت حضور اجتماعی، دینی و فرهنگی بانوان با برنامه ریزی اقدام می کند.

این کانون فرهنگی هنری مسجد با اجرای طرح‌های حمایت از خانواده، فرزندآوری و بها دادن به دختران در فعالیت‌های مسجدی، در مسیر تحقق الگوی سوم زن حرکت می‌کند.

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد در لبیک به مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع زن و خانواده و به منظور ایجاد بستر پرورش زن تراز اسلام و انقلاب که نوعی ایجاد فرصت برای تمدن سازی است، اقدام به تاسیس کانون های تخصصی خواهران کرده است،

 ایجاد کانون های تخصصی خواهر گامی مهم در راستای معرفی الگوی سوم زن و گامی درجهت حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است.

مریم کشوری، اظهار داشت:  کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران با تلاش برای جذب بانوان به مساجد با برنامه ریزی مناسب در راستای تقویت فرهنگ دینی و معرفی الگوی سوم زن تلاش می کند.

وی افزود: در همین راستا برنامه های مختلفی چون راه اندازی کارگاه های آموزشی، نشست های بصیرت افزایی، شناسایی و پی گیری مشکلات و آسیب های منطقه در دستور کار این کانون فرهنگی هنری تخصصی قرار گرفته است.

برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد

کشوری بیان کرد: با بررسی نیازهای منطقه و هم اندیشی با بانوان فعال محله، دوره های آموزشی تخصصی در راستای توانمند سازی بانوان در قالب دوره های آموزشی خیاطی، قالی بافی، صنایع دستی و مشاغل خانگی با محوریت مسجد در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: همچنین با پیگیری های به عمل آمده در راستای اعطای مدرک معتبر به بانوان شرکت کننده در این دوره ها و ارائه تسهیلات به آنها، در راستای تقویت اشتغال بانوان گام های خوبی برداشته شده است.

کشوری با اشاره به برنامه های شاخص فرهنگی این کانون فرهنگی هنری مسجد، افزود: با هماهنگی با اساتید برجسته استانی، تاکنون نشست های تخصصی پیرامون تربیت فرزند و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ترویج و تشویق مادران برای فرزندآوری، برپایی نشست هایی پیرامون عفاف و حجاب، برگزاری جلسات قرآنی و اخلاقی برگزار شده است.

برپایی مهد قرآنی و مهد کودک در محیط مسجد

وی خاطرنشان کرد: با رویکرد تقویت فعالیت های مسجد محور و  تقویت برنامه های تربیتی، مهد قرآنی و مهدکودک مسجد راه اندازی شده است.

کشوری افزود: همچنین نشست های بصیرت افزایی با دعوت از اساتید توانمند در راستای مقابله با توئطه های دشمنان و سواد رسانه با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار شده است.

ترویج سبک زندگی اسلامی وازدواج آسان در مسجد

مدیرکانون فرهنگی هنری حسین بن روح شهرستان بروجرد، ادامه داد: در قالب دوره های آموزشی با دعوت از بانوان و دختران روستای جهان آباد در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی دوره های مختلف آموزشی برگزار شده است.

وی افزود: همچنین با دعوت از دختران جوان و مادران در زمینه ازدواج آسان جوانان و  توانمند سازی زوج های جوان در مسجد برگزار شده است.

کشوری خاطرنشان کرد: در راستای ترویج ازدواج آسان و الگوبرداری از سیره و سبک زندگی ائمه اطهار(ع)، ما فضایی را برای معرفی خانواده ها و زوج های جوان به هم فراهم کرده ایم که زوج های جوان  زندگی جدید خود را با الگوبرداری از زندگی ائمه(ع) از مسجد آغاز کنند.

برگزاری دوره های مشاوره ای برای اهالی محله

وی ادامه داد: همچنین هر هفته با دعوت مشاور توانمند برای زوج های جوان نشست های مشاوره و مشاوره های حقوقی، خانواده و کیفری برای اهالی محله ای برگزار می شود.

کشوری با اشاره به توطئه های فرهنگی دشمنان در زمینه حجاب و عفاف، افزود: در راستای مقابله با توطئه های دشمنان، دوره های آموزشی و توانمند سازی با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار شده است.

وی با اشاره به راه اندازی دوره آموزشی در خصوص اهمیت جایگاه حجاب عفاف، بیان کرد: همچنین طرح سفیران امر به معروف و نهی از منکر با محوریت فعالان مسجد و کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار شده است.

برگزاری دوره های بصیرتی در زمینه جمعیت

مدیر کانون فرهنگی هنری حسین بن روح (ع)، افزود: همچنین در راستای فرزند آوری و جمعیت دوره های آموزشی به صورت هفتگی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.

کشوری با اشاره به بررسی آسیب های اجتماعی روستا توسط بانوان فعال کانون فرهنگی هنری مسجد، افزود: در قالب دوره های آموزشی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی تلاش می شود.

وی شناساندن و تبیین نقش زنان را از اهداف مهم کانون های فرهنگی هنری مسجد خواند و  اظهار کرد: به حمد الله برنامه های این کانون فرهنگی هنری مسجد، مورد استقبال مردم روستا قرار گرفته است.

////

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان:

گردهمایی آموزشی،توجیهی کانون های فرهنگی هنری پلدختر برگزار می شود

چگنی نژاد، گفت: گردهمایی آموزشی،توجیهی مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد شهرستان پلدختر در اداره ارشاد شهرستان پلدختر برگزار می شود.

محمد چگنی نژاد اظهار داشت: این گردهمایی، با هدف ۀآموزش مدیران و رابطین کانون های فرهنگی هنری مساجد با سرفصل های کاری و آموزش سامانه بچه های مسجد  برگزار می شود.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان ادامه داد: در این گردهمایی، ضمن ارائه مطالبی پیرامون فعالیت کانون های فرهنگی هنری مساجد و راهکاری های تقویت برنامه های مسجد محور، به سوالات و ابهامات مربیان و رابطین پاسخ دادند.

 

وی  با اشاره به اینکه مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان از مهم ترین رویکردهای کانون های فرهنگی هنری مساجد است، خاطرنشان کرد: احیای مساجد و برنامه ریزی برای تقویت فرهنگ دینی مهم ترین گام در مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان است.

 

چگنی نژاد با اشاره به توطئه های دشمنان در ایجاد شهبات دربین اقشار مختلف جامعه، اظهار کرد: در کانون های فرهنگی هنری مساجد، باید شرایطی فراهم شود تا پاسخگویی به شبهات مطرح شده و زیبایی های دین به جوانان عرضه شود.

 

وی ادامه داد: در گردهمایی توجیهی و آموزشی مطالبی در خصوص هرچه بهتر برگزار شدن برنامه های فرهنگی وهنری، برنامه های اوقات فراغت،جشنواره های قرآنی،مسابقات اذان و دیگر برنامه های کانون های مساجد ارائه می گردد.

 

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد لرستان با اشاره به اهمیت ثبت فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در سامانه بچه های مسجد، اظهار کرد:  فعالیت ها  و آثار ثبت شده در دو سطح استانی و ملی ارزیابی و کانون های  برتر براساس مجموع امتیاز کسب  شده  و کیفیت فعالیت میدانی خود در رواق های مشخص شده و در هر رواق کانون برتر استان  به شرط کسب امتیاز مورد نیاز به مرحله داوری نهایی راه پیدا خواهد کرد