ابتکارات یک کانون مسجدی برای توانمندسازی زنان
ابتکارات يک کانون مسجدي براي توانمندسازي زنان
مدیرکانون فرهنگی هنری خواهران یاس کبود:

ابتکارات یک کانون مسجدی برای توانمندسازی زنان

کانون فرهنگي هنري ياس کبود از کانون هاي تخصصي خواهران در شهرستان رومشکان است که در راستاي توانمند سازي بانوان، مقابله با آسيب هاي اجتماعي و تحقق الگوي سوم زن مورد تاکيد رهبر معظم انقلاب تلاش مي کند.
شناسه خبر : 54115 تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۱۱:۳۷

به گزارش ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان؛ بانوان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه همواره در فعالیت های اجتماعی، مسجد محور نقش مهمی داشته اند.

 

دوران دفاع مقدس و پس از آن گواهی بر حضور موثر بانوان در مساجد است، پس از انقلاب  اسلامی، بویژه دوران کرونا بانوان با حضور موثر در مساجد در حوزه های فرهنگی، هنری، دستگیری از نیازمندان تقویت فعالیت های دینی و قرآنی در مساجد حضوری موثر و محوری داشته اند.

 

با راه اندازی کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران بستری برای تقویت فعالیت های بانوان در مساجد و محلات فراهم شده است.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در لبیک به مطالبات مقام معظم رهبری در موضوع زن و خانواده و به منظور ایجاد بستر پرورش زن تراز اسلام و انقلاب که نوعی ایجاد فرصت برای تمدن سازی است، اقدام به تاسیس کانون های تخصصی خواهران کرده است.

 

کانون فرهنگی هنری یاس کبود از کانون های فرهنگی هنری تخصصی خواهران است که طی چند ماه اخیر فعالیت خود را آغاز نموده و تاکنون فعالیت های چشم گیری با محوریت مسجد در محله و شهرستان رومشکان و شهر چغابل داشته اند.

 

این کانون فرهنگی هنری مسجد با اجرای طرح‌های حمایت از خانواده، فرزندآوری و بها دادن به دختران در فعالیت‌های مسجدی، در مسیر تحقق الگوی سوم زن حرکت می‌کند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری یاس کبود، اظهار داشت:  در گام نخست فعالیت کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران، بانک اطلاعاتی از توانمندهای، بانوان نخبه، آسیب ها و مشکلات فرا روی بانوان در محله تهیه شده است.

 

طیبه همتی افزود: همچنین تلاش شده است با هم اندیشی با بانوان فعال در عرصه فرهنگ و هنر با برنامه ریزی مناسب در راستای مقابله با آسیب ها و تقویت توانمندهای ها اقدام شود.

 

وی ادامه داد:  در گام دیگر تاکنون تلاش شده است با جذب بانوان و  دختران محله به مساجد، برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی را ساماندهی نمود.

 

 همتی خاطرنشان کرد: در این کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران، با برنامه ریزی مناسب و جذب همراهی و همکاری نخبگان و افراد توانمند فرهنگی و اجتماعی در راستای تقویت فرهنگ دینی و معرفی الگوی سوم زن مورد تاکید رهبر معظم انقلاب تلاش می شود.

 

وی افزود: در همین راستا برنامه های مختلفی چون راه اندازی کارگاه های آموزشی، نشست های بصیرت افزایی، شناسایی و پی گیری مشکلات و آسیب های منطقه در دستور کار این کانون فرهنگی هنری تخصصی قرار گرفته است.

 

برگزاری دوره های آموزشی سبک زندگی برای بانوان

 

همتی عنوان کرد: با مشارکت اساتید توانمند به صورت دو جلسه در هفته نشست های آموزشی سبک زندگی اسلامی توسط کانون فرهنگی هنری یاس کبود در دست اقدام است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری یاس کبود بیان کرد: برگزاری این دوره های آموزشی با رویکرد ترویج سبک زندگی اسلامی و مقابله با توطئه های دشمنان در دست اقدام است.

 

برگزاری کارگاه آموزشی در زمینه حجاب و عفاف

 

همتی ادامه داد: در راستای تقویت فرهنگ حجاب و عفاف و مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان دوره آموزشی  در زمینه حجاب و عفاف با محوریت کانون فرهنگی هنری یاس کبود و با دعوت از اساتید توانمند در مسجد در حال برگزاری است.

وی با اشاره به توطئه های فرهنگی دشمنان در زمینه حجاب و عفاف، افزود: در راستای مقابله با توطئه های دشمنان، دوره های آموزشی و توانمند سازی با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار شده است.

 

برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای بانوان

همتی ادامه داد: همچنین  با بررسی نیازهای منطقه و هم اندیشی با بانوان فعال محله، دوره های آموزشی تخصصی در راستای توانمند سازی بانوان در قالب دوره های آموزشی خیاطی، قالی بافی، صنایع دستی و در دست اقدام است.

وی با اشاره به اهمیت فرزند آوری در جامعه، ادامه داد: با هماهنگی با اساتید برجسته استانی، تاکنون نشست های تخصصی پیرامون تربیت فرزند و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، ترویج و تشویق مادران برای فرزندآوری، برگزار شده است.

همتی تصریح کرد: همچنین در راستای فرزند آوری و جمعیت دوره های آموزشی به صورت هفتگی برای کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزار می شود.

وی افزود: همچنین با دعوت از دختران جوان و مادران در زمینه ازدواج آسان جوانان و  توانمند سازی زوج های جوان در مسجد برگزار شده است.

همتی ادامه داد:  همچنین نشست های بصیرت افزایی با دعوت از اساتید توانمند در راستای مقابله با توئطه های دشمنان و سواد رسانه با محوریت کانون فرهنگی هنری مسجد برگزار شده است.

 

تشکیل گروه جهادی از بانوان عضو کانون فرهنگی هنری تخصصی مسجد

مدیرکانون فرهنگی هنری یاس کبود ادامه داد: همچنین تیمی از بانوان جوان دارای توانایی هایی به عنوان گروه جهادی کانون فرهنگی هنری مسجد در راستای شناسایی نیازمندان و تلاش برای رفع مشکلات آنان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه با مراجعه منزل به منزل بانک اطلاعاتی از وضعیت نیازمندان محله تهیه شده است، ادامه داد: در این راستا با شناسایی مشکلات در راستای پی گیری برای رفع آنها اقدام می شود.

همتی افزود: اعزام اعضای کانون به سفرهای زیارتی از دیگر برنامه های این کانون فرهنگی هنری مسجد است که با مشارکت خیرین اجرایی می شود.

مدیرکانون فرهنگی هنری یاس کبود اظهار کرد: برای نخستین بار از تشکیل کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران یاس کبود، بانوان و دختران جوان عضو کانون فرهنگی هنری خواهران و مادران زائر اولی به مناسبت روز مادرو با حمایت خیرین به مشهد مقدس اعزام می شوند.

برگزاری دوره های بصیرتی کانون فرهنگی هنری تخصصی خواهران

همتی با اشاره به بررسی آسیب های اجتماعی شهرستان توسط بانوان فعال کانون فرهنگی هنری مسجد، افزود: در قالب دوره های آموزشی در راستای مقابله با آسیب های اجتماعی تلاش می شود.

وی شناساندن و تبیین نقش زنان را ازمهم ترین  اهداف این کانون های فرهنگی هنری مسجد خواند و  اظهار کرد: تلاش می شود با جذب مشارکت افراد توانمند و خیرین گام های مهمی در راستای اهداف این کانون فرهنگی هنری مسجد برداشته شود.