یک کانون همه فن حریف/ مسجد باید مرکز تحول و تربیت باشد
يک کانون همه فن حريف/ مسجد بايد مرکز تحول و تربيت باشد

یک کانون همه فن حریف/ مسجد باید مرکز تحول و تربیت باشد

مديرکانون فرهنگي هنري بقيه الله الاعظم(عج) خرم آباد، گفت: نيازسنجي و مطالعه پيرامون نيازهاي مردم از مهم ترين رويکردهاي کانون فرهنگي هنري بقيه الله است.
شناسه خبر : 54256 تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۲ زمان انتشار : ۰۸:۵۸

به گزارش ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان، مساجد از صدر اسلام محور فعالیت های موثر اجتماعی در عرصه های مختلف بوده اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مانند صدر اسلام جایگاه خود را بازیافتند و به پایگاه ارتباطی مردم تبدیل شدند، امروزهم مساجد به عنوان خاستگاه انقلاب اسلامی در کاهش آسیب های اجتماعی نقشی موثر دارند.

مسجد مرکز تمام تحولات خوب و نقطه تحول و تربیت است،  در این راستا کانون های فرهنگی هنری مساجد برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان، جذب اقشار مختلف به مساجد و برنامه ریزی برای تعلیم و تربیت نسل جوان و نوجوان راه اندازی شدند.

در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فرصت انجام اقدامات و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری فراهم شده است و افراد دغدغه مند در حوزه دین، فرهنگ و هنرمی توانند از این فرصت برای کار‌های فرهنگی در مساجد و محلات استفاده کنند. 

 

رهبر معظم انقلاب نیز بعد از بیانیه گام دوم بر نقش حلقه‌های میانی و نقش جدی کانون‌های مساجد به عنوان یکی از خاستگاه‌های اصلی حلقه‌های میانی تاکید فرموده اند.

کانون فرهنگی هنری بقیه الله الاعظم (عج) خرم آباد یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد فعال استان لرستان است که در لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب در راستای تقویت فرهنگ دینی، جذب اقشار مختلف به مساجد، بصیرت افزایی، دستگیری از نیازمندان، حمایت از اشتغال نیازمندان، توانمند سازی نسل جوان و نوجوان در مساجد و مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان تلاش می کند.

 

«امین خورشیدوند» مدیرکانون فرهنگی بقيه الله الاعظم (عج) مسجد الاقصی خرم آباد، احیای مسجد را از برنامه های مهم کانون فرهنگی هنری مسجد خواند واظهار کرد: نیازسنجی و مطالعه پیرامون نیازهای مردم از مهم ترین رویکردهای کانون فرهنگی هنری بقیه الله است.

وی افزود: برنامه ریزی برای جذب نسل جدید، آگاهی بخشی، آموزش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی رویکرد برنامه های این کانون فرهنگی هنری است.

 

خورشیدوند با بیان اینکه احیای مساجد،  قدمی بزرگ در رفع مشکلات جامعه است، خاطرنشان کرد: این مهم مستلزم جذب مردم به ویژه جوانان و نوجوانان است و این مهم رسالتی برای فعالان کانون‌های فرهنگی و هنری مسجد شمره می شود.

وی بیان کرد: تقویت بنیه فکری، فرهنگی و آموزشی جامعه از طریق مساجد و کانون های فرهنگی  هنری به عنوان مرکز فعالیت های فرهنگی و هنری نوجوانان و جوانان در مساجد بهترین روش مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است.

 

ایجاد شبکه هم افزایی فرهنگی در کانون فرهنگی هنری مسجد

خورشیدوند با اشاره به برنامه ریزی انجام شده در راستای ایجاد شبکه هم افزایی فرهنگی در کانون  خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی و به صورت مستمر برنامه های فرهنگی وهنری در مسجد را دنبال می کنیم.

مدیرکانون فرهنگی بقيه الله الاعظم(عج) با اشاره به تهیه بانک اطلاعات از نیازمندان محله، ادامه داد: در مناسبت های مختلف با مشارکت خیرین و افراد نیکوکار از نیازمندان حمایت و بسته های معیشتی بین آنان توزیع می شود. ضمن این که گروه جهادی مسجد هم با عضویت فعالان کانون راه اندازی شده است.

خورشیدوند گفت: با مشارکت اعضای کانون فعالیت های عمرانی ونوسازی محیط مسجد آغاز شده  و در حال حاضر عملیات نوسازی طبقه دوم کانون اجرایی شده است.

وی ادامه داد: رنگ آمیزی و دیوارنویسی دیوارهای بیرونی مسجد و پیگیری ایجاد کتابخانه عمومی در محل هم از دیگر فعالیت هایی است که در مسجد الاقصی منطقه کوی فلسطین خرم آباد انجام شده است. در گام بعدی هم پیگیر تکمیل نمای بیرونی مسجد و بهسازی فضای بیرونی هستیم.

 

ایجاد مدرسه قرآنی و زبانسرا در مسجد الاقصی خرم آباد

مدیرکانون فرهنگی بقيه الله الاعظم(عج)در ادامه سخنان خود اذعان داشت: پس از تکمیل عملیات عمرانی ساختمان کانون، با رویکرد تقویت فعالیت های فرهنگی و مذهبی در مسجد مدرسه قرآنی و زبان سرا نیز راه اندازی می شود.

وی افزود: آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن، آموزش حفظ قرآن تحت نظر اساتید مجرب استان، کلاس گفتگو و بحث آزاد، آموزش احکام توسط طلاب محل و پاسخ به شبهات فضای مجازی و رفع شبهه دشمنان از دیگر فعالیت های برنامه ریزی شده برای کانون هستند.

 

برنامه محوری کانون فرهنگی هنری مسجد در راستای توانمند سازی و ایجاد اشتغال برای نسل جوان

خورشیدوند با اشاره به برنامه های این کانون فرهنگی هنری مسجد در راستای توانمند سازی و ایجاد اشتغال برای جوانان محل، افزود: در این راستا کلاس های آموزشی فنی و حرفه ای در رشته هایی ازقبیل تعمیر بردهای الکترونیکی، تعمیر لوازم خانگی، برق ساختمان و دیگر کلاس های فنی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به اهمیت ورزش در نشاط و تندرستی ومقابله با آسیب های اجتماعی، بیان کرد: در این راستا باشگاه ورزشی در جوار مسجد الاقصی خرم آباد راه اندازی کردیم. برگزاری کلاس آموزشی رباتیک و راه اندازی یک موسسه تولید محتوای رسانه ای  و فضای مجازی بنام « دیار» هم ازدیگر فعالیت های برنامه ریزی شده این کانون است.